Berichten uit de groepen
Groep 8 bezoekt VOC-tentoonstelling
Afgelopen maandag zijn we met groep 8 op bezoek geweest in het Nationaal Archief, te Den Haag. Hier zijn de kinderen op een digitale manier door de tentoonstelling over de VOC gegaan.
Via een tablet werden zij langs verschillende opdrachten en voorwerpen gestuurd.






Hulppieten van groep 5 zijn geslaagd.
Groep 5 heeft vandaag pietengym gehad. De kinderen hebben geklauterd, gebalanceerd en gemikt. Ze zijn klaar om in te vallen, wanneer de pieten geblesseerd zijn.


Leescircuit
Vanaf deze week zijn we elke ochtend aan het lezen met het leescircuit.
We werken in vijf groepen: flitsen met woordentrainer op hun eigen Chromebook, het lezen van Engelse boeken, lezen in het eigen leesboek, woorden en teksten lezen in vloeiend en vlot en lezen met woordkaarten. Elke dag doen de kinderen iets anders met hun groepje.
De kinderen zijn erg enthousiast aan de slag gegaan met het leescircuit!

Sinterklaas is weer in Nederland
Wat is er gebeurd in de klas van de Gorilla’s? Vanmorgen kwamen de kinderen de klas in en wat zagen zij…de klas is veranderd. De bouwhoek en de huishoek zijn omgetoverd in een Sint en Pietenhuis! Er zijn verkleed kleren, een open haard met echte lampjes, een werkkamer voor Sint en een inpak tafel. Op de tafel liggen grote kleurplaten waar de kinderen samen op mogen kleuren. Er zijn ook een heleboel leuke Sint spelletjes. Vandaag hebben de kinderen al heel leuk gespeeld. Sint werkte hard in zijn werkkamer, schreef in het grote boek en moest veel bellen met de pieten. Ook zij waren druk bezig in de keuken en ze kunnen al heel goed “pepernoten” tellen! De kleuters genieten heel erg van deze gezellige maar ook wel spannende tijd. We gaan nog veel mooie dingen maken. En we hopen dat Sint het komt bekijken als hij bij ons op school komt op zijn verjaardag.
Week van de mediawijsheid
Vandaag is bij ons op school de Week van de mediawijsheid begonnen. We hebben in de klas gesproken over wanneer je nu eigenlijk mediawijs bent. In de klas spelen we mee met Mediamasters, want of we het nu hebben over tv, internet, apps, games of smartphones: media zijn overal en iedere leerling maakt er gebruik van. Mediawijs zijn is daarom steeds belangrijker. Hoe werken media, wat hebben ze voor invloed en wat kun je ermee? MediaMasters brengt het gesprek op gang tussen leerlingen, ouders en leerkrachten over sociale media, reclame, informatievaardigheden, programmeren, games, cyberpesten, vloggen, beeldvorming, virtual reality en online gedrag.
De MediaMasters Game is een game voor in de klas en thuis. Spelenderwijs maken leerlingen kennis met de kansen en de gevaren van media. De leerlingen moeten met elkaar laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om de game tot een goed einde te brengen.
De kinderen hebben een strookje met inloggegevens gekregen. Hiermee kunnen ze thuis verder met bijvoorbeeld het verdienen van jokers voor de finale van vrijdag.
Vissen in de klas
Vandaag hebben wij twee nieuwe klasgenootjes gekregen.
Een aantal kinderen van de klas zijn samen met juf Thelma naar het winkelcentrum gelopen en hebben daar 2 vissen uitgezocht voor in de klas.
Eenmaal terug op school hebben de andere kinderen de vissen netjes een huisje geven, in hun nieuwe vissenkom. Nu zwemmen ze vrolijk rond hun Engelse telefooncel.
We zullen goed voor ze zorgen!

Zomaar een dag in groep 6
Naast taal, rekenen en aardrijkskunde, hebben we vandaag nog meer leuke dingen gedaan en soms op een iets andere manier.
Raden van voorwerpen:
We hebben met de kleine whiteboards gewerkt, iedereen kreeg een eigen bordje en de juf ging een voorwerp beschrijven met drie hints. Alle kinderen gingen individueel opschrijven wat zij dachten dat het voorwerp was. Nadat de timer afgelopen was, gingen alle bordjes omhoog en wisselde de kinderen uit waarom zij bij een bepaald onderwerp waren gekomen. Een leuke werkvorm waar de kinderen nog heel lang mee door wilde gaan.
Engels:
De Engelse les ging vandaag ook op een andere manier. Iedereen kreeg een blad met daarop het hele alfabet, hierop gingen de kinderen met de letterkiezer op het digibord, steeds Engelse woorden op hun blad schrijven.
Vervolgens werd de groep in 2 kleinere groepen verdeeld en gingen de kinderen in teamverband zoveel mogelijk Engelse woorden in te klas te vinden. Deze woorden werden op gekleurde rondjes geschreven en zo snel mogelijk op de goede plek opgehangen.
Wat ben ik?
Alle kinderen kregen een rondje op hun voorhoofd met een voorwerp, daarbij moesten zij aan hun klasgenoten vragen gaan stellen. Er mocht alleen ja of nee gezegd worden. De kinderen hadden de grootste lol!
Het was een leuke en leerzame dag waarbij de kinderen veel hebben samengewerkt. De juf is trots op deze kanjers!
#zelfknap #taalknap #samenknap



Voorzetsels oefenen
Vandaag hebben we het met taal gehad over zinnen in de tegenwoordige tijd en de verleden tijd, dit was een herhaling van de voorgaande lessen.
Het nieuwe onderdeel van vandaag waren de voorzetsels. Hoe we voorzetsels gebruiken, konden we alleen maar leren door het te voor te doen. De juf stond op de tafel, Jamie zat onder de tafel, Luke stond naast de tafel etc. Deze voorbeelden hadden we met een tafel, we hebben het ook gehad over de kast. Hier konden we nog meer voorzetsels bij gebruiken.
Wat een leerzame taalles (en toch best gek dat de juf ineens op tafel mocht staan).









